Primary Advertiser
ג'ני דנסון, בשיתוף קפה טורקי עלית
24/01/2021

חנה מיננקו מסבירה: כך תשמרו על הגוף אחרי פציעה

שיאנית ישראל בקפיצה לרוחק וסגנית אלופת אירופה לשעבר מספרת איך גם אחרי ניתוח או פציעה היא שומרת על הכוח שלה, ומגלה לנו: למה חשוב להיות יצירתיים גם באימונים?

האימונים עושים את ההבדל. מיננקו (צילום: עידו שחם)

היא אולי נראית לנו בלתי מנוצחת ואוספת תארים בקצב מסחרר, כשהמטרה הבאה היא מדליה אולימפית, אבל חנה מיננקו היא לא רק אחת הנשים הכי מעוררות השראה בספורט הישראלי, אלא מישהי שלא מוכנה לתת לשום דבר לעצור אותה - גם אם לפעמים הדרך אל המטרות המדהימות שלה עוברת דרך קשיים ופציעות.

"עברתי ארבעה ניתוחים במהלך הקריירה שלי, אחד מהם שלושה חודשים לפני המשחקים האולימפיים, ובכל זאת הייתי סגנית אלופת אירופה בקפיצה משולשת, הגעתי למקום החמישי באולימפיאדה והייתי לא רחוקה מהשיא האישי שלי", מספרת מיננקו כאשר היא נשאלת האם היא שומרת על כושר ושגרת האימונים שלה גם אם היא סובלת מפציעה.

השאלה האם להתאמן במהלך זמן החלמה מפציעה היא שאלה חשובה, והתשובה הקצרה של מיננקו היא: "כן, אבל באישור רופא". התשובה הארוכה יותר היא שההתמדה לא רק עוזרת לה לשמור על הכוח הפיזי, אלא שעצם הפעילות עוזרת לתהליך ההבראה.

כל הדרך למדליה היסטורית באולימפיאדה: האימון של חנה מיננקו

איזון, פתרונות יצירתיים וכמובן, טקסים קבועים. מיננקו (צילום: עידו שחם)

התזוזה עוזרת להחלמה

"בזמן פציעה אנחנו לא מאבדים את הכוח שלנו", היא אומרת, "אולי הטכניקה הולכת קצת לאיבוד, אבל כל עוד שומרים על הגוף, הכוח נשאר. ולכן כל מה שאפשר לעשות - צריך לעשות. זה לא רק בריא יותר אלא עצם התזוזה והתנועה עוזרים לגוף להחלים, מזרימים את הדם, וכמובן, המצב-רוח טוב יותר".

אם גם אתם מוצאים את עצמכם מתלבטים האם לצאת לאימון או לנוח בתקופה בה ישנו חלק בגוף שזקוק למנוחה, או מחפשים את הדרך לא לצאת מאיזון - לחנה יש כמה טיפים בשבילכם:

למצוא פתרונות מסביב: אין צורך (ואפילו מסוכן) לאמץ את הגוף ולהתאמן בכוח אם נפצענו, ועם זאת העובדה שאנחנו לא יכולים לעשות את האימונים הספציפיים שאליהם התרגלנו לא אומרת שעלינו לזנוח את הכושר לחלוטין. הפתרון הוא לנסות למצוא תחליפים לאימונים שכמובן לא יפגעו בנו.

"אם אנחנו לא יכולים לרוץ עדיין אפשר לעשות בטן, ידיים או גב", מסבירה חנה את הדרך שלה להתמודד. כמובן שצריך להתייעץ עם רופא או מאמן כדי למצוא את הדרך הנכונה, הבריאה והבטוחה ביותר לשמור על כושר גם במקרים של פציעה, אבל מבחינתה "חשוב להיות יצירתיים, וכמובן לשמור על הגוף".

לשמור על טקסים קבועים: מה שעוזר לשמור על השגרה גם כאשר אנחנו לא מגיעים למכון הכושר או יוצאים לריצה הוא הריטואלים מסביב. חנה מספרת שגם בתקופה בה מצאה פתרונות יצירתיים לפציעות, לא ויתרה על הטורקי הקבוע שאותו היא שותה לפני אימון. "לאחרונה גיליתי את הטורקי עם ההל ועברתי לשתות אותו, גם כי הוא טעים לי וגם בזכות היתרונות הבריאותיים שלו".

לא לצאת מאיזון: ממש כמו עם דיאטה שבה אנחנו מחליטים לאכול פחות בריא במהלך היום רק כי "שברנו" אותה עם חטיף, לפעמים פציעה שלא מאפשרת לנו להתאמן עלולה להוציא אותנו מאיזון, והעובדה שאנחנו לא יכולים לעשות את האימונים הספציפיים שאנחנו רגילים אליהם גורמת לנו לזנוח את סגנון החיים לחלוטין.

דווקא במקרים כאלו חשוב לשמור על השגרה ולא לוותר עליה רק כי אנחנו לא מסוגלים להתאמן - ראשית כי זה יאפשר לנו לחזור אליה בקלות כשנהיה בריאים יותר, אבל בעיקר בגלל ששמירה על פעילות ספורטיבית תשמור מפני התנוונות שך הגוף ותשמר את האנדורפינים שהתרגלנו לחוות. כך, אם אתם רגילים להתאמן בבוקר, למשל, העובדה שנפצעתם לא מזכה אתכם בשעת שינה נוספת. זה בדיוק הזמן לקום בשעה הקבועה, לשתות קפה, או טורקי עם תמר, כמו חנה - ולעשות כל פעילות אפשרית, גם אם היא בעצימות נמוכה ולא מרגישה מאתגרת כמו הפעילות הקבועה שלכם.

ולאלו שממש לא מוכנים לוותר חנה מספרת שמעבר לפיזיותרפיה, בזמנים בהם היא לא יכולה להעמיס על השרירים היא עושה טיפולי הידרותרפיה - פעילות גופנית בתוך בריכה. "כל הספורטאים בארה"ב מתאמנים במים כדי לשמור על הגוף בזמן פציעות", היא מסבירה, "כשעובדים בתוך בריכה זה אולי מרגיש כאילו לא מפעילים משקל על הגוף אבל מערכת העצבים עובדת כרגיל - פשוט לא מרגישים את השרירים עובדים באותה הצורה. היו פעמים בהן התאמנתי במים ולא חשבתי שאני עובדת קשה, ולמחרת השרירים כאבו כמו אחרי אימון רגיל". כך שזה נראה שבאמת אין שום תירוץ לוותר על האימון.

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully